|
POLTIKEN`s | Den barbedere ged v/Per Borregård
|
tegning: Philip Ytournel
Romerne afgjorde cyklens skæbne.
Vejreglerne i fortidens Romerrige er forklaringen på,
at tandhjul og kæde sidder som det gør.
Det er ikke en rigtig ged denne gang, men en særlig ged,
skriver Tony Andersen, Allerød om sit spørgsmål.
Og den er god nok, for det går på vor alle sammens ged,
jernhest, havelåge, eller slet og ret cykel.
"Hvorfor sidder tandhjulene på cyklens højreside", spørger
han og tilføjer: "Det er da såre enkelt, jeg forventer et
hurtigt svar".
Men her må denne uges hyrde konstatere, at ikke bare har
Tony Andersen huller i sin cykelviden, han er heller ikke
klar over hvad der er såre enkelt. for forskerne ved Danmarks
Tekniske Videnscenters afdeling for teknologi siger: "Det er
et rigtig godt spørgsmål", men sender den barberede ged videre til
Danmarks Tekniske Museum i Helsingør, som igen sender geden
videre til cykelhistoriker Finn Wodshow, som museet betegner
som landets mest vidende om cyklens historie. Wodshow er dog
ikke hjemme, så hyrden prøver Heino Døygaard, der bl.a. er
forfatter til Politikens Store cykelbog. Også han henviser til
Wodshow.
P. Borregård
Imens gedevogteren venter på Finn Wodshow, ryger han en tur til
Himmerland, nærmere bestemt Aalestrup, hvor danmarks eneste
tekniske cykelmuseum ligger. Formand Agner Svenningson har godt
nok et bud, men han har oplysningerne fra-rigtig gættet- Finn
Wodshow. den barberede ged syntes ikke længere, at det er flovt
for Tony Andersen at han ikke kender svaret. Det er der tilsyneladene
kun en mand i dette land der gør. og endelig besvarer han telefonen
for at forklare det såre enkle spørgsmål.
"Du frelsens," udbryder Finn Wodshow, "det tager timer at besvare det spørgsmål!"
Cykelhistorikeren, der har beskæftiget sig med de tohjuledes historie i over 40 år
indvilliger dog i at forsøge at lave en kortere version, som viser sig st tage en lille
time. Og forklaringen på spørgsmålet om højretandhjulet er simpelthen forrygende,
omhandlende romerske vejregler og den industrielle revolution i England.
Den barberede ged har desværre kun plads til denne noget skamskårede udgave:
Cyklen er verdens eneste transportmiddel der er konstrueret til venstrekørsel.
Venstrekørslen er ikke en engelsk opfindelse, men skyldes derimod de romerske vejregler.
På de mørke skumle veje i romertiden var der god fornuft i hurtigt at kunne gribe sit
våben hvis man blev overfaldet. Og for højrehåndede er det nemmest at gøre, hvis man går
i venstre side af vejen, og modstanderen kommer fra ens højre side.
Briterne udviklede cyklen med kædetræk til baghjulet, som vi kender det i dag.
En populær udgave i 1885, kaldet safety-bike, mens danskerne kaldt den en forsigtigper,
blev sat i masseproduktion muliggjort af den industrielle produktion.
Her sad tandhjulet i højre side, fordi de i venstre side kørende englændere besteg cyklen fra venstre
og ikke skulle komme i karambolage med de dengang voldsomt store kæder. Forsigtigpercyklen
blev standard i hele verden, og tandhjulsplaceringen er aldrig blevet ændret.
Per Borregård
Se hele den interessante artikel her
|
|
|